You are currently viewing Jak Rosja radzi sobie z sankcjami i buntem znanych marek?

Jak Rosja radzi sobie z sankcjami i buntem znanych marek?

Po wybuchu agresji Rosji na Ukrainę, ze współpracy z Rosją wycofały się już setki znanych i cenionych marek, a McDonalds zdecydował się po 30 latach zakończyć działalność w Rosji. W internecie zaczęły krążyć plotki o próbie podrobienia kultowej sieciówki, jednakże okazało się to fake newsem. Niemniej jednak w Rosji pojawił się wysyp marek naśladujących swoich prekursorów. O których markach mowa i co łudząco przypominają?

Wszystko dla obywateli

Rosyjskie firmy i rząd mimo trwającej na wschodzie wojny próbują funkcjonować tak, by konflikt nie odbił się obywatelach Rosji i nie utrudniał im codziennego funkcjonowania. Stąd w momencie, gdy państwo zaczęło być zasypywane sankcjami z zachodu, zaczęli oni szukać alternatyw i tym sposobem powstają marki, które łudząco przypominają te, które z Rosji się wycofały.

McDonalds żegna się z Rosją po 30 latach

Znana sieciówka sprzedała swoje udziały Aleksandrowi Goworowi, który do tej pory zarządzał kilkudziesięcioma lokalami tego koncernu. Biznesmen wykupił ponad 700 lokali i zagwarantował kilkudziesięciu tysiącom zatrudnionych pensję przez co najmniej dwa lata. Nowy nabywca ma zakaz używania szyldu sieciówki.

Cool Cola, Fancy i Street

Na dniach w sieci pojawiła się informacja, że Ochakovo, producent znany głównie z produkcji piwa, kwasu chlebowego, soków, kolorowych napojów i wódki wprowadził do swojej oferty trzy nowe napoje.

Fancy znajdziemy w butelce z pomarańczową etykietą, street ma zieloną, a cool cola czerwoną. Brzmi znajomo? Nic bardziej mylnego. Producent w bardziej ostentacyjny sposób nie mógł dać nam do zrozumienia, że to podróbki napojów znanych marek. Z pewnością spragnieni Rosjanie nie będą narzekać.

LPP sprzedaje udziały Chinom

Jedna z największych firm odzieżowych LPP zeszła z „listy wstydu” i wycofała się z Rosji. Niemniej jednak swoje udziały sprzedała konsorcjum chińskiego. Z tego powodu znane sklepy, które należały do firmy, zaczęły się ponownie w Rosji otwierać. Pod innymi, mało enigmatycznymi nazwami. LPP jest właścicielem takich marek jak Reserved, Cropp, Mohito, House czy Sinsay. Rosyjskim odpowiednikiem Reserved jest Re, Sinsay został przemieniony w Sin, Mohito jest M, a Cropp działa jako Cr.

W sklepach można zakupić oryginalne ubrania z metkami, które dostępne były w sklepach LPP przed rozpoczęciem wojny. Od 20 maja w centrum handlowym, w Moskwie można nabyć odzież „nowych” marek.

Lista wstydu

Większość znanych marek, czasem pod presją, zawiesiła swoją działalność w Rosji. Są jednak wciąż takie, które do odcięcia się od Rosji się nie palą. O kim mowa?

„Yale wymienia sporo znanych firm, które działają bez większych zmian w Rosji. Na liście jest chociażby chińska platforma sprzedażowa Alibaba, włoski producent odzieży Benetton czy firma zajmująca się wytwarzaniem czekolad i cukierków Storck. W Rosji działa według Yale też producent sprzętu technologicznego OKI czy chiński gigant technologiczny Tencent”.

Wśród polskich firm, które wciąż się nie wycofały, są: Canpack, zajmująca się produkcją opakowań oraz Makrochem S.A, zajmująca się produkują artykułów gumowych, w tym opon.

Joanna Karp
press@pomocniludzie.pl